Statut
Alianţa Naţională a Sindicatelor Bugetarilor ” SED LEX ”
ALIANŢA NAȚIONALĂ A SINDICATELOR BUGETARILOR „SED LEX”
Art.1 - Alianța Națională a Sindicatelor Bugetarilor SED LEX este o organizaţie sindicală de tip federativ care reuneşte federații din sistemul bugetar.
Art.2 - Alianța Națională a Sindicatelor Bugetarilor SED LEX denumită în continuare A.N.S.B. - SED LEX îşi desfăşoară activitatea cu respectarea legislaţiei, având sediul în Bdul. Mircea Vodă, nr. 44, sector 3, Bucureşti.
Art.3 - Principiile fundamentale de organizare şi funcţionare ale A.N.S.B. - SED LEX sunt DEMOCRAŢIA - EGALITATEA ÎN DREPTURI - SOLIDARITATEA.
Art.4 - A.N.S.B. - SED LEX îşi propune următoarele obiective :
DREPTURILE ŞI ÎNDATORIRILE A.N.S.B. - SED LEX
Art.5 - Drepturile A.N.S.B. - SED LEX sunt :
Art.6 - Îndatoririle A.N.S.B. - SED LEX sunt :
Art.7 - Drepturile organizaţiilor membre ale A.N.S.B. - SED LEX sunt :
Art.8 - Obligaţiile organizaţiilor membre ale A.N.S.B. - SED LEX sunt:
Art.9 - (1) Poate fi membru al A.N.S.B. - SED LEX orice federaţie sindicală care aderă liber consimţit la prezentul statut şi care formulează o cerere scrisă în acest sens, care să cuprindă numărul de sindicate afiliate la federaţie, denumirea acestora, numărul de membrii cotizanţi şi angajamentul de respectare a statutului A.N.S.B. - SED LEX. Cererea se depune la Biroul Executiv al A.N.S.B. - SED LEX care va decide afilierea sau neafilierea şi o supune validării Comitetului Director.
(2) Cererea de afiliere va fi însoţită de:
(3) Biroul Executiv al A.N.S.B. - SED LEX poate aproba afilierea unui sindicat pentru o perioadă provizorie de până la 6 luni, urmând ca în această perioadă să fie îndrumat către o federaţie profesională de specialitate. Cotizaţia plătită este de 30% din încasările efectuate de sindicat de la membrii săi pentru această perioadă provizorie.
Art.10 - (1) Pierderea calităţii de membru poate avea loc fie ca urmare a retragerii pe baza unei cereri scrise, însoţită de o copie a procesului-verbal prin care s-a hotărât retragerea de către organele statutare ale organizaţiei, fie ca urmare a aplicării sancţiunii de excludere.
(2) Organizaţiile care au pierdut calitatea de membru al A.N.S.B. - SED LEX nu au nici un drept asupra patrimoniului A.N.S.B. - SED LEX şi trebuie să-şi achite obligaţiile financiare către A.N.S.B. - SED LEX până la data pierderii calităţii de membru.
Art.11 - Congresul A.N.S.B. - SED LEX poate acorda calitatea de membru de onoare unei personalităţi marcante, aceasta urmând să participe la şedinţele Congresului Naţional în calitate de invitat.
Art.12 - Patrimoniul A.N.S.B. - SED LEX este alcătuit din bunuri mobile, bunuri imobile şi mijloace băneşti. Sursele patrimoniului sunt :
Art.13 - (1) Cotizaţia reprezintă contribuţia financiară lunară şi permanentă a fiecărui membru al A.N.S.B. - SED LEX;
(2) Cuantumul ei este stabilit anual de Consiliul Unional la propunerea Biroului Executiv
(3) Organizaţiile nou afiliate vor plăti cotizaţia începând din luna în care au fost afiliaţi, dacă afilierea s-a realizat până în ziua a 15-a lunii şi, începând cu luna următoare, dacă au fost afiliaţi după data de 15 ale lunii.
Art.14 - (1) Organul de control financiar al A.N.S.B. - SED LEX este comisia de cenzori alcătuită din 3 membri titulari şi 2 supleanţi aleşi de Congresul Naţional la propunerea organizaţiilor membre.
(2) Comisia de cenzori va fi condusă de „şeful comisiei de cenzori” ales de către membrii comisiei.
(3) Comisia de cenzori execută controlul financiar o dată pe an, la convocarea Biroului Executiv.
(4) Comisia de cenzori este subordonată Congresului A.N.S.B. - SED LEX şi face rapoarte semestriale şi anuale pe care le prezintă Consiliului Naţional al A.N.S.B. - SED LEX .
CAPITOLUL VII
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
Art.15 - Organele de conducere ale A.N.S.B. - SED LEX sunt :
Art.16 - (1) Congresul Naţional este organul suprem de conducere al A.N.S.B. - SED LEX .
(2) Congresul Naţional este alcătuit din delegaţi ai organizaţiilor membre al căror număr este stabilit pe baza normei de reprezentare 1/700 membri de sindicat plătitori cu cotizaţia la zi, dar nu mai puţin de un delegat de organizaţie. Federaţiile sindicale membre care nu au plătit cotizaţia la zi nu pot desemna delegaţi la Congresul Naţional.
(3) Numărul de delegaţi ai unei organizaţii membre se măreşte cu încă un delegat pentru fracţiunile ce depăşesc cu unu jumătatea normei de reprezentare.
Art.17 - (1) Congresul Naţional se întruneşte o dată la 5 (cinci) ani în şedinţe ordinare şi ori de câte ori este nevoie în şedinţe extraordinare.
(2) Şedinţele sunt statutar întrunite în prezenţa a cel puţin jumătate plus unu din numărul delegaţilor.
(3) Rezoluţiile se adoptă cu majoritatea simplă din numărul delegaţilor prezenţi.
(4) Modalitatea de votare se stabileşte prin vot liber deschis în prima zi a lucrărilor.
(5) Congresul Naţional poate fi convocat în şedinţă extraordinară de către Consiliul Unional la propunerea Comitetului Director sau a cel puţin 2/3 din numărul membrilor Consiliului Unional.
(6) În cazul în care nu se întruneşte cvorumul de prezenţă prevăzut la alin.(1), în termen de 30 zile se convoacă un nou congres care lucrează valabil şi ia decizii cu majoritate simplă din numărul delegaţilor prezenţi.
Art.18 - Lucrările Congresului Naţional sunt organizate şi conduse de către Comitetul Director al A.N.S.B. - SED LEX .
Art.19 - Congresul Naţional are următoarele atribuţii:
Art.20 - Candidaţii la funcţia de Preşedinte îşi vor depune candidaturile la Consiliul Unional precedent Congresului. Fiecare candidat va trebui să fie susţinut de cel puţin una din federaţiile membre. În acest sens, candidatul va depune la Biroul Executiv, cu 30 de zile înaintea Congresului, lista federaţiilor membre A.N.S.B. - SED LEX care susţin respectiva candidatură.
Art.21 - (1) Consiliul Unional este organul de analiză şi strategie care direcţionează activitatea A.N.S.B. - SED LEX în perioada dintre două congrese, în conformitate cu rezoluţiile adoptate de Congres.
(2) Consiliul Unional este alcătuit din reprezentanţi desemnaţi pentru perioada dintre două congrese pe baza normei de reprezentare 1/1.200 membri de sindicat, dar nu mai puţin de un membru de fiecare organizaţie.
(3) Numărul de reprezentanţi ai unei organizaţii membre se măreşte cu încă un reprezentant pentru fracţiunile ce depăşesc cu unu jumătatea normei de reprezentare.
(4) Organizaţiile membre vor depune la Biroul Executiv împuternicirile organelor de conducere ale federaţiilor membre pentru reprezentanţi desemnaţi la Consiliul Unional.
(5) Înlocuirea unui reprezentant în Consiliul Unional de către organizaţiile membre cu un alt reprezentant se face prin informarea Biroului Executiv al A.N.S.B. - SED LEX . Înlocuirea se va putea face în condiţiile aliniatului (3) între două consilii, cu cel puţin 30 de zile înainte de organizarea Consiliului Unional ordinar.
Art.22 - (1) Consiliul Unional se întruneşte anual şi ori de câte ori este nevoie la solicitarea Comitetului Director al Uniunii.
(2) Şedinţele sunt întrunite statutar în prezenţa a cel puţin jumătate plus unu din numărul delegaţilor la consiliu.
(3) Hotărârile se iau prin vot liber deschis cu majoritatea simplă a reprezentanţilor desemnaţi.
(4) În cazul în care nu se întruneşte cvorumul de prezenţă prevăzut la alin. (2), în termen de 15 zile se convoacă un nou Consiliu Unional care lucrează valabil şi ia decizii cu votul majorităţii simple a reprezentanţilor prezenţi.
Art.23 - Lucrările Consiliului Unional sunt organizate şi conduse de Biroul Executiv.
Art.24 - Consiliul Unional are următoarele atribuţii :
Art.25 - (1) Comitetul Director este organul de conducere cu caracter deliberativ şi decizional care organizează întreaga activitate a Alianţei în perioada dintre Consiliile Unionale, în conformitate cu rezoluţiile adoptate de Congres.
(2) Comitetul Director este alcătuit din membrii Biroului Executiv şi preşedinţii federaţiilor sindicale, membre ale A.N.S.B. - SED LEX , sau un reprezentant al acestora.
(3) Dacă preşedintele unei federaţii sindicatele este ales ca membru al Biroului Executiv, federaţia îşi va desemna un alt reprezentant ca membru al Comitetului Director.
(4) Fiecare membru al Comitetului Director are un număr de voturi în funcţie de numărul de membri de sindicat pe care îi reprezintă şi de stadiul achitării cotizaţiei către A.N.S.B. - SED LEX .
(5) Ponderea voturilor reprezentanţilor federaţiilor membre în Comitetul Director se calculează pe baza normei de 1/1000 membri de sindicat, dar nu mai puţin de un vot. Pentru fracţiunile ce depăşesc cu unu jumătatea normei se acordă un vot în plus.
(6) Ponderea voturilor membrilor Biroului Executiv în cadrul Comitetului Director al A.N.S.B. - SED LEX sunt repartizate astfel:
(7) Secretariatul A.N.S.B. - SED LEX va informa la începutul ședințelor numărul de voturi ale fiecăruia.
(8) Dacă preşedintele federaţiei membre sau reprezentantul acesteia în condiţiile alin. (3) nu poate participa din motive obiective la şedinţele Comitetului Director, poate împuternici un reprezentant din cadrul conducerii federaţiei pentru a-l reprezenta, dar nu mai mult de patru ori pe an.
Art.26 - (1) Comitetul Director se întruneşte lunar şi ori de câte ori este nevoie, la solicitarea Biroului Executiv al A.N.S.B. - SED LEX .
(2) Hotărârile se iau prin vot deschis.
(3) Preşedintele A.N.S.B. - SED LEX are dreptul de veto asupra unor probleme de strategie generală şi acţiuni de protest şi poate să-l folosească numai dacă este susţinut de cel puţin doi membri ai Comitetului Director.
Art.27 - Lucrările Comitetului Director sunt conduse de către Preşedintele A.N.S.B. - SED LEX .
Art.28 - Comitetul Director are următoarele atribuţii:
Art.29 - (1) Biroul Executiv este organul de conducere executivă care duce la îndeplinire hotărârile Comitetului Director, directivele Consiliului Unional şi rezoluţiile Congresului Naţional;
(2) Biroul Executiv este format din Preşedinte şi Vicepreşedinţi;
(3) În cazul în care Biroul Executiv este compus dintr-un număr par de membri, Preşedintele are dreptul la două voturi. Cel de-al doilea vot îl poate folosi numai atunci când este necesar pentru a lua decizii cu majoritate în cadrul Biroului Executiv.
Art.30 - (1) Biroul Executiv se întruneşte săptămânal şi ori de câte ori este nevoie la cererea oricărui membru.
(2) Biroul Executiv ia decizii cu majoritate simplă a celor prezenţi.
Art.31 - Biroul Executiv are următoarele atribuţii:
Art.32 - Preşedintele are următoarele atribuţii:
Art.33 - Vicepreşedinţii au următoarele atribuţii principale :
Art.34 - (1) La nivel judeţean se vor constitui filiale judeţene ale bugetarilor
(2) Filiala se va numi Filiala Județeană a Bugetarilor SED LEX
(3) Preşedintele filialei judeţene este ales de către sindicatele membre pe baza unui regulament aprobat de Comitetul Director şi propus Comitetului Director pentru numirea în funcţia de preşedinte a Filialei Judeţene a Bugetarilor.
Art.35 - Preşedintele filialelor judeţene ale Bugetarilor face parte din Consiliul Unional al Alianţei cu drepturi depline.
Art.36 - (1) Filialele judeţene ale Bugetarilor pot avea cont propriu şi ştampilă proprie (primită de la Biroul Executiv)
(2) Sindicatele membre ale federaţiilor afiliate la Alianţă pot participa la finanţarea filialei judeţene a Bugetarilor cu o cotizaţie stabilită de Comitetul Director.
(3) Modul de folosire a cotizaţiei va fi stabilit prin regulament aprobat de Comitetul Director.
Art.37 - Preşedintele filialei judeţene are următoarele atribuţii:
Art.38 - Vicepreşedinţii sunt numiţi de către Preşedintele filialei judeţene după consultarea sindicatelor membre ale federaţiilor afiliate la Alianţei şi au următoarele atribuţii:
Art.39 - Membrilor A.N.S.B. - SED LEX le sunt aplicabile următoarele sancţiuni:
Art.40 - (1) În vederea aplicării sancţiunilor membrilor A.N.S.B. - SED LEX de către Biroul Executiv se formează, în subordinea Comitetului Director, „Comisia de sancţionare”.
(2) Comisia de sancţionare este formată din 3 membri validaţi de Consiliul Unional la propunerea Biroului Executiv.
Art.41 - (1) Comisia de sancţionare la sesizarea Biroului Executiv sau a oricărui membru al A.N.S.B. - SED LEX va realiza o verificare urmată de un raport privind sancţionarea sau nesancţionarea organizaţiei membre a A.N.S.B. - SED LEX.
(2) În baza raportului comisiei şi propunerilor acesteia Biroul Executiv emite decizia de sancţionare
Art.42 - (1) Contestarea sancţiunilor aplicate de către Biroul Executiv la propunerea Comisiei de sancţionare se face în termen de 30 de zile de la comunicare la Comitetul Director.
(2) Excluderea unei organizaţii se poate face de către Consiliul Unional la propunerea Comisiei de sancţionare.
(3) Directivele Consiliului Unional sunt definitive şi executorii în termen de 30 de zile de la comunicarea lor.
Art.43 - Suspendarea presupune:
Art.44 - (1) Organizaţia membră a A.N.S.B. - SED LEX poate fi exclusă din următoarele motive:
(2) Excluderea poate fi propusă de Comisia de sancţionare şi pentru alte motive întemeiate.
Art.45 - (1) A.N.S.B. - SED LEX poate avea însemne proprii (insigne, legitimaţii, drapel).
(2) Consiliul Unional, la propunerea Biroului Executiv, va aproba însemnele A.N.S.B. - SED LEX ;
(3) Însemnele A.N.S.B. - SED LEX vor fi afişate de către organizaţiile membre la loc vizibil în cadrul instituţiilor în care îşi desfăşoară activitatea.